Söndagsstängt
Tyskland och Sverige har ju historiskt haft mycket gemensamt så man skulle kunna tro att länderna har många likheter.
På ytan stämmer det mycket bra men börjar man gräva lite så ser man olikheter i vardagen.
Ett område som skiljer är öppettider i affärer. De är endast de största städerna som har söndagsöppet och då menar jag de verkligt få stora.
Många har säkert varit i Kiel en söndag och försökt att roa sig i väntan på färjan. Inte ens IKEA är öppet.
Däremot måste det alltid gå att köpa dagsfärskt bröd varje dag, även på söndagar.
Bagerier har öppet en stund på söndagsförmiddagen och även de livsmedelsbutiker som har ett bageri inhyst i samma lokal men det går inte att handla något annat.
Egentligen är det ju inga större problem men väl värt att tänka på när man turistar.
Det gäller att planera sina matinköp.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2020-12-19 20:14 av Pyttelite
Personligen tycker jag att det är ganska många saker som skiljer sig mot Sverige.
#1: Jag tycker att det ibland känns som att Sverige utvecklats och förändrats i en snabbare takt än Tyskland men det beror nog oxå på region.
Nu blir det förändringar i affärslagen och kanske lite mer söndagsöppna affärer.
Büsum, Travemünde, St. Peter-Ording, Grömitz und viele andere: In fast 100 Tourismus-Hochburgen in Schleswig-Holstein ist die Regelung am 15. März in Kraft getreten und gilt bis zum 31. Oktober. Mehr als sieben Monate lang sind Einkäufe dort also grundsätzlich auch wieder am Sonntag möglich. Öffnen dürfen laut Wirtschaftsministerium Geschäfte des täglichen Bedarfs - explizit ausgenommen davon sind zum Beispiel Möbelhäuser, Autohäuser und Baumärkte.
Läs mer här: