Karmann Ghia – den eleganta folkbilen som blev en bilikon
När man talar om klassiska bilar från 1950- och 1960-talet nämns ofta Volkswagen Bubblan. Men en annan modell kom att bli en symbol för stil och elegans – Karmann Ghia. Med sin italienska design och tyska teknik blev bilen en stor internationell framgång och satte företaget Karmann i Osnabrück på världskartan.
Företaget Karmanns början
Företaget Karmann grundades år 1901 av Wilhelm Karmann och började tillverka karosser till hästvagnar och senare bilar. Efter andra världskriget fick företaget ett genombrott när det började bygga cabrioletversioner av Volkswagen Bubblan. Samarbetet med Volkswagen blev avgörande för företagets framtid.
En bil med italiensk design
År 1955 presenterades Karmann Ghia – en sportig coupé med kaross ritad av den italienska designstudion Ghia, men med den beprövade tekniken från Volkswagen Bubblan. Kombinationen av italiensk formgivning och tysk tillförlitlighet gjorde modellen mycket populär. Trots att motorn inte var särskilt kraftfull uppfattades bilen som både exklusiv och elegant.
Två år senare lanserades även en cabrioletversion. Mellan 1955 och 1974 tillverkades över 360 000 coupéer och omkring 80 000 cabrioleter. Bilen blev särskilt populär i Europa och USA och förknippades med efterkrigstidens ekonomiska utveckling och växande välstånd. Flera kända personer, bland annat skådespelaren Romy Schneider, körde Karmann Ghia, vilket ytterligare stärkte modellens status.
Framgång och slutet för Karmann
Under de följande årtiondena blev Karmann en av Europas främsta tillverkare av cabrioleter och sportcoupéer åt flera stora bilmärken. Företaget byggde bland annat modeller för Volkswagen, Audi och Mercedes-Benz. Trots framgångarna förändrades bilindustrin under 2000-talet, och efter finanskrisen gick Karmann i konkurs. Den sista bilen lämnade fabriken 2009 och företaget upplöstes året därpå.
Ett bestående arv
Än i dag lever arvet vidare. Karmann Ghia räknas som en av de mest uppskattade klassiska Volkswagen-modellerna och är ett eftertraktat samlarfordon. Bilens tidlösa design och historia gör att den fortfarande fascinerar bilentusiaster världen över.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Stil och elegans, absolut. Ingen skugga över designen.
Dock vill jag balansera hyllningarna med att "Ghiorna" generellt tillbringade betydligt mer tid på verkstad, än sitt VW-syskon. Ett ok den tvingades bära under sin samtid. Kultstatusen är något som växt fram i retrospekt, via sentida samlare.
Jag framstår förstås som en "partypajare", men då jag levde under Ghians aktuella år, minns jag detta väl. Dess kvalitetsrykte var inte obefläckat.
Men snygg var den….🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2026-08-02 11:59 av Bo§e