Betala med kort?
Det blir min första resa till Berlin slutet på november.
Ska bara stanna ett par dagar, men man lär ju äta också.
Så funkar det att jag använder mitt Mastercard som betalning eller måste jag växla och ta med sedlar?
Har hört att det inte är jättebra att betala vet kort eftersom man kan åka på avgifter.
Eller är det allra bästa att ta ut kontanter i Tyskland? Går det ens?
Korkade frågor men jag har i princip aldrig rest utomlands så det är mycket jag försöker ta reda på hur man gör och hur det funkar.
Ta reda på av din kortutgivare om de tar valutapåslag eller inte, och om, hur mycket. Inga andra avgifter tillkommer. Det kan kännas onödigt dyrt, jag har ett kort som jag bara använder på resor för den kortutgivaren tar inget valutapåslag, däremot kan kursen vara lite sämre än andra kurser.
Just nu är ju kronan väldigt svag mot euron, så du skall i alla fall inte växla nu.
Att däremot ta ut kontanter i andra länder kan kosta väldigt mycket. Att växla in pengar här är svårt då bankerna helst inte vill ha kontanter.
Åtminstone på Arlanda finns både SEB och Forex samt bankomater där man kan ta ut lite olika valutor.
Min erfarenhet är att det i de flesta länder i Europa fungerar bra med kort, har dock hört att Tyskland är lite konservativt. Jag brukar alltid ha lite kontanter om man t ex vill köpa en flaska vatten eller handla på en marknad. Men det är inte roligt att köpa valuta dyrt och sedan vara tvungen att sälja den billigt när man kommer hem.
Så allt beror lite på vad du skall göra i Berlin. Skall du bara bo på hotell och äta på restaurang så räcker kortet långt. På tunnelbanan kan du också betala med kort, utom kanske om du skall köpa en lös biljett (osäker om det finns nu).
Ja huvudsyftet är egentligen att gå på en konsert som jag inte får chansen till i Sverige, eftersom bandet ifråga inte kommer till Sverige under deras turné.
Så då tänkte jag, vill jag se dom live så pass mycket att jag är beredd att åka till ett annat land för att få göra det.
Efter att ha ställt mig den frågan 1000 gånger och funderat en massa så blev svaret, ja det är jag.
Så det är egentligen därför jag åker, sen hur mycket jag hinner se i övrigt när jag är där får vi se.
Jag har i alla fall två dagar extra att göra vad jag vill på. Men det är främst Hotellet och maten jag tänker på när jag tänker på betalningar där.
Att gå på muséer eller sånt tror jag inte att jag kommer göra ändå.
Kan väl vara gått att bara utforska en stad som den är.
Tidigare var det svårare att betala med kort i Tyskland men i och med Covid-19 så har det blivit bättre.
Annars brukar det finnas lättillgängliga ”Geldautomater” lite var stans.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Mitt råd är att ta med (en del) kontanter, i Tyskland är ”cash is king” betydligt mer utbrett än i Sverige. Givetvis tar många kort i Tyskland, men det är inte som i Sverige.
Normalt sett tar banker ingen extra avgift för köp utomlands, men det kostar inget att fråga din bank.