AfD söker stöd för dexit
Högernationalistiska AfD vill ha en folkomröstning om att Tyskland ska lämna EU, skriver Financial Times. Partiledaren Alice Weidel säger att brexit var ”helt rätt” – och är inte främmande för en ”dexit”.
– Det är en modell för Tyskland att man kan fatta ett sådant självständigt beslut, säger hon till tidningen.
Läs mer här:
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/tyska-partiet-vill-ha-dexit/
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
En statsvetare, intervjuad i P1, myntade nyligen ordet "pojkrumsnationalism", och nu kan jag inte skaka mig fri från det ordet, när jag tar del av aktuell politisk debatt, såväl här hemma som annorstädes…..
Har pojkrumsnationalism något att göra med de två världskrigen….?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-01-28 13:00 av Bo§e
#1: Både ja och nej enligt min tolkning.
I grunden handlar det om radikalisering och hjärntvätt i kombination med yttre skeenden.
Sen borde väl det vara aja-baja att ge politik en könstillhörighet för vi minns väl Rebeckornas segertåg i samband med senaste val och SDs seger-heil. Sedan finns ju en mycket känd Vera.
Flickrum och bilder på idoler är samma typ av tunnelseende.
Här en varningsskrift till föräldrar avseende radikalisering:
Här finns en annan koppling avseende skolattacker:
Extremism i pojkrummen.
Från nätets undervegetation sprids extremismen och konspirationsteorierna in i barnens digitala vardagsrum. Och på nätforum väntar man spänt på nästa svenska skolattack.
Lyssna här;
https://sverigesradio.se/avsnitt/extremism-i-pojkrummen-skolattackerna-avsnitt-2
#2 och #3: Tack för länkar…!
Jag lade inte in könsaspekten i "pojkrumsnationalism", utan tolkar ordet huvudsakligen som en värdemätare på populärnationalismens intellektuella nivå.
Att t.ex. heja på Sverige vid hockey-VM, är för mig en helt annan sorts nationalism än att måla upp fiender som skall hatas och bekämpas…
Ordet nationalism förtjänar att nagelfaras innan vi låter de brunkantade krafterna kapa det. Eller har det redan hänt…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2024-01-28 16:38 av Bo§e
#4: Jag tror att det är mänskligt att hitta syndabockar när det går illa för den stora massan och man har folk det går bra för eller som kan grupperas.
Historielösheten är stor och att inte ens se tillbaka på tidigare hemskheter är väldigt märkligt oavsett om det handlar om judar, hudfärg, sexuell läggning, aborter eller invandrare
Tycker att en hel del av den modena nationalismen är intelligensbefriad.
AfDs stora namn är en lesbisk kvinna men jag tvivlar på att synen på homosexuella är speciellt liberal.
Det är obekvämt när de brunsvarta vindarna blåser men hoppas dock att de fördrivs på ett demokratiskt vis.
Tyvärr är väl sporthuliganism bara en dialekt av samma sak.
Det högerextrema partiet Alternativ för Tyskland (AFD) utesluts ur gruppen Identitet och demokrati (ID) i EU-parlamentet, rapporterar Reuters.
Läs mer här:
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/tyska-afd-kastas-ut-ur-eu-grupp